Fylld paprika

I lördags var Antons faster Jenny här på besök. Vi åt, var ute på kvällspromenad och hade himla mysigt. Hon bor också tillsammans med en vegetarian precis som Jerker så de var båda sugna på nötfärs men jag körde vegetarisk färs och det går bra vilket som. Min färs räkte till en STOR paprika och lunch i två dagar och deras också så receptet räcker till fler paprikor men jag skriver hur vigjorde. 


 

Recept:


Två stora paprikor
En vitlöksklyfta 
En halv röd lök 
500 gram färs
En burk tacosås 
En tredjedels burk majs
Riven ost 
Cayen peppar 
Chilipulver 
Paprikapulver 
Salt 
Peppar
Ingefära  (malen)

Till hade vi taco chips, vitlöksbröd, gräddfil Cream fraiche, tacosås, en stor sallad och vi skulle ha guacamole men avokadon var möglig.

Sätt ugnen på 225 grader.


Skär av locket på paprikan och rensa och skölj den ordentligt. 

Smörj in paprikan i olja, salt och peppar. Ställ den i en ugnssäker form och in i mitten av ugnen 15-25 minuter beroende på storlek. Under tiden paprikan är i ugnen hackar vi löken och fräser den i en stekpanna tillsammans med vitlök. Krydda med kryddorna, Det är även smidigt en en påse färdig tacokrydda men vi hade ingen hemma, när färsen är färdig häller ni i tacosås och jag tog även en liten klick Cream freich. Avsluta med majsen. När paprikan är färdig fyller du psprilsn med färsen, toppar med riven ost och in i ugnen igen tills osten fått färg, ca 10 minuter. Här kan du även lägga i locken så blir det så lite matsvinn som möjligt. 

Jag har ingen bild men gott var det!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sarapatriicia

Jag heter Sara och är en 24 årig tjej från en liten by i Skåne. Jag är utbildad lärare i fritidshem med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk F-6. Jag har världens bästa jobb men är för tillfället mammaledig för att vara hemma med vår älskade son som föddes i oktober 2016. Jag är gift med min ungdomskärlek och vi har precis flyttat in i vårt efterlängtade hus. Jag älskar att laga mat och röra på mig. I denna blogg får du läsa om min vardag, mina tankar, livet som mamma, fru och lärare samt om goda recept och fysisk aktivitet.

RSS 2.0