Vegan? Vegetarian?

Jag känner mig dum. Riktigt dum. Sådär dum som jag kände mig i högstadiet när jag inte pluggat till ett prov och satt med frågorna framför mig och ont ens kunde gissa fram ett svar för jag jade verkligen ingen aning. 


Jag följer några veganer på youtube

Therese Lindgren
Ida Warg
Ellen Färnström

När jag tittat på deras videor har jag blivit intresserad av vegansk kost men samtidigt känt mig splittrad inför att jag alltid väljer de renaste mejeriproduktera (riktigt smör, grädde, creamfrech osv). Jag bestämde mig att Googla om mejeriproduktionen i Sverige efter att jag fått veta att flera ostarna Sverige innehåller kalvmage. Det jag hittade förfärade mig, jag blev illamående och kände mig sådär dum som på proven för jag hade ingen aning om att det var så pass illa för djuren som det faktiskt är. Jag känner att jag har för lite information om stt äta veganskt för att bara sluta helt på studs men jag ska läsa på och göra mitt bästa för att inte bidra till  skurens lidande. Däremot känner jag mig ännu en gång kluven då jag kommer fortsätta ge kött mitt Anton när han är liten då jag som sagt är för dåligt påläst.  I måndags gjorde jag veganska pannkakor till mig och Anton. De var faktiskt goda. Jag tyckte det inte direkt men jag pt resterna kalla sen och de var riktigt goda. Idag gjorde jag en smoothie som var helt okej. Det var gurkmeja i och det smakar ganska mycket.

   

Här är information och filmer om kött och mjölkindustrin
Här är recept på den smoothie jag gjorde i morse. Jag använde sojamjölk för det hade jag hemma

Som sagt jag är kluven och ska läsa på mer men det känns ändå som att jag inte är helt okej med att fortsätta att själv äta mejerier efter att ha sett detta men det tar nog lite tid att sluta helt. Jag har ju haft mycket problem med magen och känner äntligen att jag har koll på den men det ska nog gå bra! Vad rörigt det blev. Jag har fortfarande inte lagt upp bilder på huset men vi väntar på en soffa så det känns roligare att lägga upp när allt är färdigt.



Kommentarer
Ellen

Ja!! Djuren har det verkligen sämre än vad man tror, om man till exempel tror att mjölk är ofarligt. Go vegan!!! Heja

2017-08-16 @ 18:06:26
URL: http://ellensofiasahlberg.blogg.se
Aidai

Rekommenderar dig att kolla dokumentären "What the health", vände upp o ner på hela min syn på kost! Intressant o förstår ditt dilemma. Själv försöker jag käka veganskt 2-3dagar i veckan, e inte beredd stt sluta med kött o mejeriprodukter helt då jag helt klart tycker det är godare än att va helvegan. Men en liten skillnad för miljön vill jag ju tänka att jag gör iallafall. Ha de bra!

Svar: Tack för tipset! Det ska jag absolut kolla upp!
sarapatriicia.blogg.se

2017-08-16 @ 20:37:52
URL: http://mikida-aidai.blogspot.fi


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sarapatriicia

Jag heter Sara och är en 24 årig tjej från en liten by i Skåne. Jag är utbildad lärare i fritidshem med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk F-6. Jag har världens bästa jobb men är för tillfället mammaledig för att vara hemma med vår älskade son som föddes i oktober 2016. Jag är gift med min ungdomskärlek och vi har precis flyttat in i vårt efterlängtade hus. Jag älskar att laga mat och röra på mig. I denna blogg får du läsa om min vardag, mina tankar, livet som mamma, fru och lärare samt om goda recept och fysisk aktivitet.

RSS 2.0