Senapsgryta

I några veckor har jag tittat på den där fläskfilén och tänk på vad jag kan göra med den. Jag bestämde mig för att göra gryta med senapssås. I tisdags tog jag upp den lilla biten filé som låg i en plastpåse och lade in den i kylen för att tina till igår kväll. 


Jag ska ju göra tre varianter. En vegetarisk, en saltfri och en vanlig. Jag börjat att förbereda såsen av svamp, lök, grädde, persilja, senap och vitlök men när jag ska stela fläskfilén upptäcker jag till min stora förvåning att det inte alls är fläskfilé utan bacon...

Jag slår mig för pannan men tar upp några korvar ur frysen så grabbarna får korv- och bacon gryta med senapssås och jag tar en vegetarisk filé i. Maten blev i alla fall succé! Anton ska börja äta vanlig mat och tidigare har han spottat jo allt men han åt gladeligen denna gryta som serverades med kokt nypotatis! Han åt även en omelett till lunch så jag är väldigt nöjd över dagens matintag. 

Så himla smidigt att förbereda kvällen innan

För er som vill prova denna gryta så passar den även utmärkt till kyckling och fläskfilé då och den var supergod som vegetarisk med. 


Jag använde inga mått:
Börja med att hacka lök och vitlök(jag har packat ner vår vitlökspress annars brukar jag pressa vitlök). Stek löken i smör medan du delar svampen och ös i den med. När det är gyllenbrun tillsätter du persilja( rejält) grädde och dijonsenap(snåla inte). Låt såsen stå och puttra under tiden som du steker vad du nu vill ha i grytan. När det är stekt lägger du det i såsen och låter puttra några minuter till. Du kan tillsätta salt och peppar efter smak. Nu saltar vi ju inte till Anton och med bacon i är det salt ändå. Men alltså så gott och det smakar lite lyxigt. Vi hade detta som nyårs middag.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sarapatriicia

Jag heter Sara och är en 24 årig tjej från en liten by i Skåne. Jag är utbildad lärare i fritidshem med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk F-6. Jag har världens bästa jobb men är för tillfället mammaledig för att vara hemma med vår älskade son som föddes i oktober 2016. Jag är gift med min ungdomskärlek och vi har precis flyttat in i vårt efterlängtade hus. Jag älskar att laga mat och röra på mig. I denna blogg får du läsa om min vardag, mina tankar, livet som mamma, fru och lärare samt om goda recept och fysisk aktivitet.

RSS 2.0