förbannad!

Jag ville slita av mig jeansen och sitta halvnaken i skolan på samhällskunskapen idag.

Vi såg en film om de barn och ungdomar som tillvärkar Jeans, dyra märkesjeans!

Barnen tjänar mindre än 50 öre i timmen och de arbetar runt 20 timmar om dygnet!

De som beställer de dyra märkes jeansen vill ha dem för dryg 36 spänn, detta var för både byxa och jacka så alltså ca: 17 spänn per jeans och sen säljer dem det för minst 1500. När personen prutar och vill ha jeansen billigare så dras det på de arbetandes löner, hur mycket han man dra av från 30 öre i timmen !?

Kan då inte dessa säljare välja att köpa jeansen för 100:- och sen sälja dem för minst 1700 i stället så tjänar de pengar på det i vilket fall som hälst ! Om vi som konsumenter vi har pengar vi kan köpa jeans som är tvåhundra kronor dyrare än vad de hade varit annars.

Senast igår så tänkte jag att jag ska börja samla pengar och köpa ett riktigt plagg för en större summa istället för de billiga för de dyrare måste ju kosta mer att göra alltså är det från bättre fabriker men nädå. Jag SKÄMS jag skäms över hur vi i de rika länderna blundar för vad som sker i de fattiga länderna, hur inspektörerna inte reagerar över att tolv flickor delar samma rum, får äta stående på rummen eller sittansdes i deras sängar eller på golvet!

Jag känner mig bortskämd när jag på 6 timmar kan få ihop en lön på över tusen kronor när de inte ens är vad de får i månadslön.

Och inte nog med det, cheferna dröjer med två veckor med lönen och de håller inne den första lönen helt. Alltså arbetar 14-17 åriga flickor 20 timmar om dagen utan att få betalt det är SJUKT!!!

Jag mår dåligt över detta jag vill bara krama dem och ge alla i fabriken en kram och en tjuga extra på lönen som nog hade gjort dem mycket ( en tjuga låter lite men det var flera hundra som jobbade i butiken)

Det finns en anledning till att jag skulle vilja satsa på en "ytlig karriär" att ge allt , komma till hollywood starta en blogg som tjänar pengar och stjänka allting till välgörenhet, eller bara starta ett stort företag och på något sett bli fucking rik och det hade varit för att ha pengar att hjälpa dessa barn, aldrig att jag hade velat bli det för min egen skulle men enda sedan jag var liten har man ju sett att pengar ger makt. Och kan man omvandla det bergeppet till någonting possitivt så gör jag det gärna!!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sarapatriicia

Jag heter Sara och är en 24 årig tjej från en liten by i Skåne. Jag är utbildad lärare i fritidshem med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk F-6. Jag har världens bästa jobb men är för tillfället mammaledig för att vara hemma med vår älskade son som föddes i oktober 2016. Jag är gift med min ungdomskärlek och vi har precis flyttat in i vårt efterlängtade hus. Jag älskar att laga mat och röra på mig. I denna blogg får du läsa om min vardag, mina tankar, livet som mamma, fru och lärare samt om goda recept och fysisk aktivitet.

RSS 2.0