Barn ska få vara barn !

Ett ämne som är aktuelt just nu är att barn ska få vara barn.

Jag kan inte annat än hålla med, jag lever tillsammans med en bror som vuxit upp rent för snabbt och har kompisar som har gjort mycket saker som man inte borde göra.

visst har jag varit väldigt barnslig av mig men jag och mina vänner lekte med barbie när vi gick i fyran och femman, hela vår klass lekte dunkgömme när vi gick i sexan. Tjejerna i klassen som andvvände smink hade maskara och läppglans. Det var nog i femman eller sexan  som jag fick min första bh, jag tyckte det var överpinsamt att mina bröst började växa. Nu går små tvåor och treor omkring med bh de sminkar sig i fyran och det är inte lite maskara utan det är puder foundation flera lager, de tupperar håret och ursäkta med många klär sig riktigt slampigt.

Och det är inte det värsta utan, fråga de barnen vad leka är, jag lovar 75 procent tittar på en som om man är dum i huvudet, "vaddå leka, vi leker inte längre" Nähä när slutade barn att leka? Jag tycker detta är hemskt, jag blir så glad när jag tränar barnen och alla hoppar glatt när man nämner ordet lek, jag hoppas verkligen att de kommer fortsätta att leka när de är tolv.

Jag och mina kompisar pratade just om det, nu när vi är 16 så har vi helt glömt bort hur man leker, alltså med barbie och sånt. Nu när jag börjat på jymnasiet så har jag lekt mycket mer än på flera år, vi har lekar på teatern, jag leker med barnen på träningen och jag är otroligt klad över att jag får vara barnslig ibland. Vissa av mina vänner tycker att jag är rent för barnslig och själv tycker jag att jag är rent för vuxen. Men vilket är egentligen bäst ? Man är myndig när man är tjugo år sen är man vuxe ni typ 50-70 år, varför ska man då sluta leka när man är 12 ? eller yngre ?

Nej mer lek ! , tänk på dumlereklamen hur fan skulle världen sätt ut om små sju åringar hade gått klädda i kostym och jobbat på kontor? Nej var barn så länge du kan och våga leka även om du kommit upp i tonåren ! skäms du för barbie så lek dunkgömme, barbie tröttnar man på men man tröttnar aldrig på gamla trogna lekar.

det blev klyddigt men jag hoppas mitt budskap går fram ! 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sarapatriicia

Jag heter Sara och är en 24 årig tjej från en liten by i Skåne. Jag är utbildad lärare i fritidshem med behörighet att undervisa i idrott och hälsa åk F-6. Jag har världens bästa jobb men är för tillfället mammaledig för att vara hemma med vår älskade son som föddes i oktober 2016. Jag är gift med min ungdomskärlek och vi har precis flyttat in i vårt efterlängtade hus. Jag älskar att laga mat och röra på mig. I denna blogg får du läsa om min vardag, mina tankar, livet som mamma, fru och lärare samt om goda recept och fysisk aktivitet.

RSS 2.0